Галина Суслова

СВІТ АВІАЦІЇ ГАЛИНИ СУСЛОВОЇ

У 2003 році в Національному авіаційному університеті створено Інститут ІКАО, відкриття якого обумовлене необхідністю координації діяльності цілої низки національних центрів та програм. Із 2005-го по листопад 2020 року незмінним директором Інституту ІКАО НАУ була Галина Суслова.

У 2019-му Галина Андріївна обрана на два роки головою Ради директорів навчальних центрів Європейського/Північноатлантичного регіону з авіабезпеки.

Це був звичайнісінький літній день. Яскраво світило сонечко. На небі, ані хмаринки. Гарний день для польотів, – подумала Галина Андріївна, і набрала номер телефону.

  • Чи все для польоту підготовлено? Технік оглянув машину?
  • Тоді добре. Пілот і перекладач мають готуватись, через годину виліт. Зробивши декілька дзвінків, пішла до ангару. Сьогодні по плану важливе навчання: як посадити літак із одним працюючим мотором. Ще здалеку помітила пілота-араба біля літака, який, простеливши коврика, став на коліна й молився. Як потім дізналася: просив  Алаха, щоб той пробачив йому, що підкоряється жінці.

Літак здійнявся в небо. Для Галини Суслової це вже багатотисячний політ. Ще до викладання дисципліни – правил безпеки польотів, вона була перекладачем урядових делегацій Маргарет Тетчер та Індіри Ганді.  У Галини Андріївни і до сьогодні зберігся збірник віршів, подарованих самою Індірою. І новину про смерть сприйняла як особисту трагедію.

Для неї світ уже давно став тісним та обжитим. Можливо, тому вона так любить небо… усі його відтінки. А ще дала знати, що авіація – не тільки суто чоловіча справа.

Політ тривав нормально. Галина Андріївна дала команду виключити один двигун. Вона має знати всі нюанси – до найдрібніших деталей, як посадити екіпажеві літак в екстримальних умовах з одним працюючим двигуном.

І тут відбулось непередбачене. Пілот замість того щоб включити двигун помилково виключає і другий. Літак почав втрачати висоту й стрімко падати.

  • Motor!
  • Engine!

Голосно викрикувала Галина Суслова. Та пілот не реагував на слова, чи то від розгубленості, чи шоковго стану.

Тоді Галина Андріївна щосили почала гамселити по щоках пілота, щоб  той включив двигун.

Криками та ляпасами Галині Сусловій вдалось привести до тями збліднілого і зляканого пілота. …Літак здійснив посадку на аеродромі в Уляновську з одним працюючим двигуном.

Можливо, цей випадок і послугував тому, що Галина Суслова присвятила безпеці польотів все своє життя. Це вона у 80-х роках стояла у витоків діяльності ІКАО в Україні. Таких інститутів зараз у світі налічується всього п’ять, із них з них в Україні. Це її заслуга в тому, що сьогодні льотчики та пілоти міжнародних рейсів володіють англійською мовою. Зараз українські пілоти нічим не поступаються європейським, вони – справжні професіонали.

Галина Суслова – заслужений діяч освіти України, багато дисятиліть була керівником інституту ІКАО, професором Національного авіаційного університету. Була почесним членом музею авіації і космонавтики США.  А ще була почесним професором Сеула та Вільнюса, звідки, власне, вона родом.

Галина Андріївна постійно наголошувала, що безпека в небі починається з землі. Бо ні один, навіть найкваліфікованіший пілот не може гарантувати безпеку польоту. Тут мають задіяні всі: від прибиральниці і заправника, і до пілота. Хіба можна, скажімо, гарантувати безпеку пасажирів, якщо прибиральниця не помітила підозрілий пакет? Чи заправник залив у бак  взимку літнє топливо? А такі випадки були, коли літаки щойно злітали й падали… Викладачі Інституту з студентами розбирають всі великі катастрофи, щоб досконало вивчити, що могло привести до авіакатастрофи. І що приємно, в Інституті навчаються із 80-ти країн світу, що ще раз підтверджує престиж і керівника, і вузу.

В арсеналі Галини Андріївни ордена, медалі та почесні нагороди України, Болгарії, Литви, Угорщини, а також Командорський Хрест ордену Св. Станіслава, котрим жінок нагороджують надзвичайно рідко.

Наталка Капустянська

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter